HTML

MinDig TV

MinDig TV a Facebookon


Így alakult át a tévés piac

2014.05.28. 13:02 MinDigTV


A két piacvezető kereskedelmi csatorna az utóbbi években sok nézőt vesztett, akik részben a saját kábelcsatornáikhoz, részben a köztévéhez vándoroltak. Jó néhány tévés tematika azonban egyáltalán nem profitált a nagyok visszaeséséből.

Az RTL Klub esti hírösszefoglalója volt a legnézettebb tévéműsor 2008 májusának harmadik hetében. Az RTL Híreket a 18–49 éves korosztályból 725 ezren nézték, ami még a Barátok közt 683 ezres nézőszámánál is magasabb volt. Azon a héten a TV2 legnépszerűbb műsorának a Doktor House bizonyult, amelyhez 632 ezres nézettségre volt szüksége. Hat évet előre ugorva az időben, már egészen más számok fogadnak minket. Az idén a 20. héten a Barátok közt első helyéhez már elég volt 435 ezer néző, a TV2 listavezető műsorának, Az ének iskolájának pedig 420 ezer. Hat éve a top 50 tévéműsor utolsó helyéhez is 356 ezres nézettség kellett, most májusban ehhez elég volt 100 ezer is.

Ebből is látszik, hogy néhány év alatt nagyot fordultak az erőviszonyok a televíziós piacon. A két piacvezető csatorna szempontjából csak azért nem teljesen tragikus ez a helyzet, mert a nézőszámuk egy részét éppen a saját kábelcsatornáik „falták fel”. Az RTL Klub 2008-ban – 18–49 éveseknél, főműsoridőben – egymaga elért 31,8 százalékos közönségarányt. Hat évvel később ez az érték ugyan majdnem feleződve, 18,8 százalékra esett, viszont az összes kábelcsatornájukat is beleszámítva, csoportszinten a korábbinál jóval nagyobb, 35 százalékos share-t hoztak össze.

A két piacvezető zsugorodását elsősorban a műsorvételi módok terén zajlott változások okozták. Másodsorban – s ez inkább az utóbbi évek trendje – kicsit mintha az RTL és a TV2 is rájátszott volna erre, ugyanis a főcsatornákon felépített márkanevekkel stafírozták ki a kábelcsatornáikat. Elég csak arra gondolni, amikor az X-Faktor háttérműsorát a Coolon adták, vagy éppen ahogy az RTL Klub egykori műsorai feltűntek az RTL II-n. A SuperTV2-n pedig előbb adják a Jóban rosszban aktuális részét, mint a TV2-n.

A Nielsen néhány éve készít egy tematika szerinti nézettségi elemzést, amelybe lényegében az összes hazai csatornát besorolják valamilyen csoportba, és összesített adatokat publikálnak róluk. Ez azért érdekes, mert megmutatja, hogy hová vándoroltak a nézők az RTL Klubtól és a TV2-től. 2011 óta legtöbbet az általános szórakoztató kategória profitált a „két öreg” nézővesztéséből. Ennek a kategóriának több mint 50 százalékkal bővült a share-je. Ebbe a körbe olyan csatornák tartoznak, mint a Cool, a RTL II, vagy éppen a SuperTV2, azaz a RTL és a TV2 kábelportfóliójának a húzócsatornái.

Nagyon nőttek a közszolgálati televíziók is, a 2011-es 11,5 százalékos közönségarányuk az idén év elején már 15,9 százalékot tett ki. A közmédia anyagi helyzetének rendeződése mellett ebben az is szerepet játszik, hogy immár négy köztévé minden televíziós háztartásban elérhető. Ráadásul az idei adatokat már nagyjából egy százalékponttal segítette az M3 retrocsatorna indulása is.

Az RTL Klub és a TV2 által három év alatt elvesztett 13,2 százaléknyi share 85 százalékát a fenti két kategória vitte el. Azaz a szórakoztató kábelcsatornákon és a köztelevízión kívül más tematika nem tudott igazán komolyan megerősödni. Érdekes, hogy az olyan – elvileg kurrens – tartalmak is, mint az ismeretterjesztő csatornák, vagy a kábel-előfizetőkből a legnagyobb hisztit kiváltani képes sportcsatornák is csak minimálisan tudták erősíteni a közönségarányukat. Sőt vannak olyan tematikák, amelyek kicsit még gyengültek is, ilyenek a gyerekcsatornák, az egyéb adók, valamint a DVD-zés is.

Aminek egyelőre nagyon marginális a hatása, az a digitális technológiák révén adottá vált időeltolásos tévézés. Ennek a használatát 2011-ben mérték először, akkor a nézők 0,6 százaléka tekergette ide-oda az élő adásokat. Ez ugyan nőtt, de még mindig viszonylag kevesen használják. A teljes lakosságnál az időeltolásos tévézés a teljes képernyő előtt eltöltött idő egy százalékát teszi ki, a 18–49 éveseknél pedig 1,4 százalékot. Furcsa, de a jövő nemzedéke sem kapott rá még ennek az ízére, a 4–17 éveseknél ugyanis 1,3 százalék ez az arány.

Heszler Róbert
(mmonline)
 
Az összeállítást teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvashatja el.


tv műsor
MinDig TV műsorújság>>>

MinDigTV.lap

1 komment

Címkék: nézettség közszolgálati televízió TV2 RTL Klub

A bejegyzés trackback címe:

https://mindig-tv.blog.hu/api/trackback/id/tr746223180

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vigosz 2014.05.30. 08:53:38

"A teljes lakosságnál az időeltolásos tévézés a teljes képernyő előtt eltöltött idő egy százalékát teszi ki": valaki vizsgálta már, hogy az időeltolásra képes hazai set top box állomány mennyire felhasználóbarát? Az, hogy műszakilag képes időeltolásra, még nem jelenti azt, hogy ténylegesen is jól használható. Egyszerűen rosszak a felhasználói felületek, kényelmetlenek. Amint megjelenik egy igazán jó felület, azt elkezdik használni a nézők. Láttunk már erre példát, okostelefon is volt sokféle az iPhone előtt. Mégis az robbant be, mert egyszerű és kényelmes volt a használata.
süti beállítások módosítása