Minden kornak megvannak a kultfilmjei, amik leginkább kifejezik annak életérzését.
A Nyakunkon az élet (1994) a korai kilencvenes évek hangulatát talán legerősebben visszaadó amerikai film, melynek négy főszereplője mára szupersztárrá nőtte ki magát: Winona Ryder, Ethan Hawke, Renée Zellweger, s a filmet rendezőként is jegyző Ben Stiller.
A történet szerint Lelaina Pierce (Winona Ryder) mondja a diplomaosztón a búcsúbeszédet, s kortársaival együtt várakozással telin néz fényesnek tűnő jövője felé. Diplomájához kap mindjárt egy hitelkártyát, egy kicsit lestrapált BMW-t, s egy menőnek tűnő állást a helyi tévénél. A valóság azonban ennél kiábrándítóbb: a munkája nem egyéb, minthogy a reggeli tévéműsor stábjában dolgozik asszisztensként és az ellenszenves műsorvezetőnek kell lesnie minden kívánságát. Mindez természetesen nem elégíti ki. Titokban dokumentumfilmet forgat kortársairól, vagyis a kilencvenes évek Amerikájának generációjáról.
A videokamerájával mindent rögzít, ami vele és a barátaival történik, szinte minden percüket dokumentálja: így például azt is, hogy lakótársa, Vickie (Janea Garofalo) miként aggodalmaskodik állandóan az AIDS miatt, azt, ahogy Sammy (Steve Zahn) a szexualitásával kapcsolatban bizonytalankodik, s ahogy Troy (Ethan Hawke) állandóan az életuntat adja. Látszólag Lelaina és Troy nem jönnek ki jól egymással, valójában pedig a barátságnál több, de ki nem mondott vonzalom feszül közöttük.
Ekkor lép a képbe Michael (Ben Stiller), a jóképű yuppie, akinek saját cége és rengeteg pénze van, és abban is tud segíteni, hogy Lelaina filmje bekerüljön a legnagyobb tévéadókhoz. Lelaina érzelmi és szakmai területen is válaszút elé kerül: döntsön a sikeres srác mellett és válassza az élet naposabb oldalát, vagy tartson ki az álmai mellett, maradjon független filmes és köteleződjön el a zárkózott és cinikusnak tűnő művészfazon mellett.
Ben Stiller első játékfilmrendezése hitelesen adja vissza a frissen az életbe kilépő fiatalok első szárnypróbálgatásait és fontos dilemmáit. Nagyon jól sikerült megfognia a korszak hangulatát, s jóllehet későbbi filmjei nagyobb közönségsikert hoztak számára (A kábelbarát, Zoolander, Trópusi vihar), szakmailag kezdésnek mindenképpen erősnek mondható e film.
Winona Ryder ezekben az időkben volt pályájának szinte a csúcsán: mögötte volt mát az Ollókezű Edward, az Éjszaka a Földön, Az ártatlanság kora és A kísértetház is, ezzel szemben Renée Zellweger ebben a filmben debütált színésznőként. Ethan Hawke a Holt költők társaságával vált ismertté, de szakmai sikereit későbbi filmjeivel aratta (Kiképzés, Mielőtt lemegy a nap).
m1 – június 3., vasárnap, 16:20