A múlt év utolsó három hónapjában naponta közel öt órát töltöttek a magyarok a tévékészülékek előtt a Nielsen közönségmérés elemzése szerint. Az országos kereskedelmi csatornák együttes közönségaránya a teljes népesség körében csökkent, a tematikus adóké és a közszolgálati csatornáké ugyanakkor nőtt.
A múlt év negyedik negyedévében a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 57 percet töltött a tévékészülékek előtt, pontosan ugyanannyit, mint az előző év ugyanezen időszakában. A gyerekek tévénézéssel töltött ideje 3 óra 14 percről 3 óra 30 percre nőtt, a 18-49 éves korcsoporté pedig 3 óra 30 perc volt, egy perc híján ugyanannyi, mint az előző évben. Az 50 évesek és idősebbek átlagosan 6 óra 24 percet töltöttek a televízió előtt, 5 perccel kevesebbet, mint egy évvel korábban.
2013 negyedik negyedévében az országos kereskedelmi csatornák együttes közönségaránya a teljes népesség körében 28,8% volt, 5,9 százalékponttal alacsonyabb, mint az előző év ugyanezen időszakában. Az általános szórakoztató csatornák részesedése 17,6%, a közszolgálati csatornáké pedig 15,5% volt. Ez mindkét típus esetében 2,1 százalékpontos növekedést jelent 2012 ugyanezen időszakához viszonyítva. Ennél kisebb mértékben, 0,9 százalékponttal emelkedett a filmcsatornák részesedése a nézett időből. A filmcsatornák közönségaránya így 9,1%, a gyerekcsatornáké 5%, a hírcsatornáké 4%, az ismeretterjesztő csatornáké 4,7%, a sportcsatornáké 2,6%, a zenecsatornáké 2,8%, az életmódcsatornáké pedig 2,1% volt 2013 negyedik negyedévében.
A sugárzási időből és műsorfogyasztásból való részesedés arányai az egyes műsortípusok esetében eltérőek. A vizsgált időszakban a mozifilm műsoridőből való részesedése 11,3%-os volt, míg a műsorfogyasztásnak 17,3%-át tette ki ez a műsortípus. A műsorfogyasztás aránya magasabb volt a sugárzás arányánál ezen kívül a nem zenei szórakoztató, a hírek, aktuálpolitika, gazdaság, sport, valamint a információs műsortípusok esetében is. Ellenkező irányú az eltérés a zenével, művelődéssel, tudománnyal, kultúrával kapcsolatos valamint a reklámokat, műsorajánlókat is tartalmazó egyéb műsortípus esetében.
A teljes népesség a napi tévénézéssel töltött idejének 0,9%-át, azaz átlagosan 2.6 percet fordított késleltetett tartalom fogyasztására 2013 negyedik negyedévében. A 4-17 éves korosztály tévézésre fordított idejének ennél nagyobb részét, 1,2%-át tette ki az időben eltolt tartalom fogyasztása, ez abszolút értékben szintén 2,6 percet tesz ki. A 18-49 évesek 3,1 percet, a teljes tévézéssel töltött idejük 1,3%-át, az 50 év felettiek pedig 2 percet, a tévézéssel töltött idejüknek mindössze 0,5%-át fordították felvett tartalom visszanézésére.
A napi fogyasztási cikkek termékosztályainak negyedik negyedéves, teljes népességre vonatkozó összes GRP alapján felállított rangsorát az élelmiszer-kereskedelem vezeti. A második helyen a hipermarket, a harmadikon pedig az egyéb kereskedelem kategóriájába tartozó termékek televíziós hirdetései állnak. Ezt követően megjelennek a toplistában az ünnepi időszak jellegzetes termékosztályai, a szeletes csokoládé, bonbon, kávé, parfüm, kölni és a cukorka is.
(mmonline)