Fontos lépésre szánta el magát a TV2, a jövőben a kereskedelmi célcsoport a médiacégnél a 18-59 éves korosztály lesz. A lépést azzal indokolták, hogy míg tizenöt évvel ezelőtt, a modern kereskedelmi televíziózás hazai kezdetekor a 18-49-es korcsoport volt a mérvadó a médiahasználati, vásárlási, illetve fogyasztási szokásokat illetően, addig napjainkra a társadalom alaposan átalakult. A változással plusz 1,4 millió ember kerül a kereskedelmi célcsoportba, azonban kérdés, hogy a szakma követi-e a TV2 lépését.
A ma reggeli Mokkában jelentette be Simon Zsolt, a TV2 vezérigazgatója, hogy a médiacég 2014. január elsejétől a 18-59 éves korcsoportot tekinti kereskedelmi szempontból kiemeltnek, és rájuk vonatkozó nézettségi adatokat publikál majd, illetve az értékesítésnél is ezt a korosztályt veszik figyelembe. Eddig a hazai televíziós piacon a 18-49 éves korcsoport számított kereskedelmi szempontból kiemeltnek, azonban ez a rendszer még a kereskedelmi televíziózás magyarországi indulásakor alakult ki, és az azóta eltelt 15 évben alaposan átalakult a társadalom.
Ez ösztönözte a TV2-t a váltásra Simon Zsolt elmondása szerint, hiszen a televíziós médiafogyasztás jelentős részét az ötven évnél idősebbek adják. Emellett a hirdetők számára is rendkívül fontos lehet ez a korcsoport, hiszen Dr. Törőcsik Mária, a Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Karának marketing professzora szerint sokan ebből a korosztályból nagy vásárlóerővel is rendelkeznek. Az 50-59 évesek évente mintegy 600 milliárd forintért vásárolnak napi fogyasztási cikkeket.
A lépéssel egyébként mintegy 1,4 milliós fogyasztói bázissal bővül majd a kereskedelmileg kiemelt célcsoport. Így például 28 százalékkal több prémiumfogyasztó lesz elérhető, de a megszólítható banki ügyfelek számában már 38 százalékos lesz a növekedés. A sörfogyasztók esetében pedig félmillióval nőhet az elérhető bázis.
A lépéssel a TV2 nem elébe megy a piacnak, csupán lekövet egy már érezhető tendenciát. Simon Zsolt közlése szerint a Sat.1-nél például már két éve foglalkoznak ezzel a kérdéssel és át is álltak már a 14-59-es korcsoport mérésére. A médiacég vezetője szerint a tévépiac nagy részének le kellene követnie ezt a lépést, és abban bíznak, hogy követőkre találnak, nem csak a tévés szegmensben, hanem a sajtónál-rádiónál is. Vannak visszajelzések arra, hogy ezt egy racionálisnak iránynak tekintik ebben a körben is.
Az ötven évnél idősebbek médiafogyasztását vizsgálva a televíziónézés a legfontosabb. Feltűnő a print médiához való viszonyuk, sokkal többet olvasnak. Európában sok tévé kezdett változtatni a tartalmain, az idősebbeknek kínált tartalommal. TV2 is elindul egy kicsit ebbe az irányba. Tudomásul kell venni ezt a fogyasztási változást.
Ma már a nemzetközi trendeket meghatározza az öregségrasszizmus elleni gyakorlat - a televíziózásban az 50 év feletti nemzedék, a „silver nemzedék” került a fókuszba. A TV2 is ebbe az irányba mozdul majd el, ezért első lépésként - lekövetve a társadalom változását, a nézők igényét - kereskedelmileg átáll a 18-59 éves célközönségre.
A TV2 lépésével kapcsolatban fontos kérdés, hogy a piac mennyire követi majd ezt a váltást. A médiacég bejelentésével kapcsolatban megkérdeztük az érintett piaci szereplőket, cikkünket reakcióikkal folyamatosan frissítjük.
(mmonline)