![]() ![]() |
A kereskedelmi csatornák nézői a reklámokon kívül a műsorok több mint felében találkozhatnak kereskedelmi üzenettel – derül ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság jelentéséből. 2013 második negyedévében ezerhatszáz márkát népszerűsítettek termékmegjelenéssel a két piacvezető kereskedelmi televízió műsoraiban a reklámblokkokon kívül. Egy-egy márka átlagosan háromszor tűnt fel. |
A TV2-n negyedével többféle termék, azaz 724 különféle áru vagy szolgáltatás került a műsorokba, mint az RTL Klubon, ahol „mindössze” 575 fajta.
A leggyakrabban felbukkanó márka az Update volt, kereken száz esetben, valamennyi a TV2-n volt látható. Az RTL Klubon a szallas.hu márkája bizonyult a legaktívabbnak, amely hatvanszor jelent meg a műsorokban – ez az összesített listán csupán a negyedik helyre volt elég. A Telekom ugyanis 94, az Adidas 76 alkalommal volt jelen a csatornák műsoraiban.
Idén április és június között a tematizált, és a szolgáltató magazinműsorokban, valamint a reality-kben volt a legtöbb termékelhelyezés. A TV2-n az Mokka, az Aktív műsorok, valamint Nagy vagy! tévés verseny volt a legnépszerűbb, míg az RTL Klubon a Reflektor, a Fókusz és a Brandmánia magazinok.
A termékmegjelenítés nem hirdetés, hanem olyan típus a kereskedelmi üzenetek között, ahol a termék vagy szolgáltatás, illetve a védjegy úgy szerepel egy műsorszámban, hogy az a cselekmény vagy a tartalom részét képezze, ugyanakkor azonban nem hív fel közvetlenül áru vagy szolgáltatás vásárlására. Nem befolyásolhatja a szerkesztői függetlenséget, nem torzíthatja a műsor indokolatlan hangsúllyal, a nézőket pedig előtte tájékoztatni kell a termékmegjelenítés tényéről. Tilos alkalmazni hír-, politikai, vallási tartalmú vagy nemzeti ünnepekről tudósító műsorokban, illetve 14 éven aluliaknak szóló műsorokban, és nem szabad ilyen módon dohányterméket, illetve csak orvosi rendelvényre kiadható gyógyszert népszerűsíteni.
(mmonline)