Tudatosan választó, multitasking, közösségi tévézők jelentek meg a hazai nézők között. Ők már a barátaikkal együtt keresik a minőségi televíziózás lehetőségét – derül ki a tévénézési szokásokat vizsgáló Otthon, tévével című gyorsjelentésből.
A kínálat szélesedése és a televíziózáshoz kapcsolódó vívmányok elterjedésének következtében szegmentálódnak a magyar fogyasztók a tévénézési szokásaikat illetően – derül ki a Medián Közvélemény- és Piackutató Intézet által, a T-Home támogatásában 2012 áprilisában készített gyorsjelentésből. A reprezentatív felmérés szerint a tartalomfogyasztási szokásaikat tekintve jól elkülöníthető típusok határozhatók meg, amelyek közül egy csoport iránymutatóan előrébb jár a többségnél.
A tévénézők 45 százaléka megfontoltan választ a műsorkínálatból, döntő többségük pedig társas tevékenységnek tekinti a televíziózást. „A barátaikkal tévéző, feljövő generációra jellemző, hogy tagjai a többieknél magasabb életszínvonalon élnek, főként budapestiek vagy nagyvárosiak, nincs párkapcsolatuk. Többségük aktív kereső, 50 évesnél fiatalabb férfi” – mondja Beck László, a felmérést végző Medián Közvélemény- és Piackutató Intézet vezető elemzője.
A megkérdezettek kétötöde alkalmanként felveszi a számára érdekes műsorokat valamilyen formában, egytizedük pedig igazán tudatosnak számít ebben a tekintetben. Ők előre eldöntik, hogy mi elé ülnek le, ha pedig a kinézett műsor nem nekik alkalmas időben kerül képernyőre, rögzítik azt. Hogy az átgondolt tartalomfogyasztás érdekében a technikát saját szolgálatába állítása, minden harmadik tévénézőnek igénye: ők azok, akik szívesen használják a videotár-szolgáltatást is.
A tudatos tartalomfogyasztásnak manapság új jelentése van. „A fiatalabb generáció belenőtt a technikába, készségszinten használja azt. Jellemző rá a multitasking életmód, és hogy gyorsan dönt arról, tetszik-e valami vagy sem. Ezáltal sokkal tudatosabban is választ” – mondja Tari Annamária pszichológus. „Egyre többen állítják a technikát a tudatos tartalomfogyasztás szolgálatába, és használják ennek érdekében az interaktív lehetőségeket biztosító képernyőket, legyen az IPTV vagy egy okostelefon felülete. A modern készülékek által nyújtott lehetőségek és azok használata számukra természetes, így ma már leginkább csak azt és akkor néznek a képernyőkön, amit és amikor érdekesnek tartanak” – vélekedik a csoportról Király István, a Magyar Telekom marketing vezérigazgató-helyettese.
A négy tévénézőtípus
A Nagyvárosi fotelosok a multitaskingre, a tudatos választásra szavaznak, miközben rutinnal használják az interaktív televízió videotékáját és rögzítési funkcióját. Ők azok a képzett nagyvárosiak, akik a késleltetett tévézés hívei.
A Barátságos díványosok jellemzően egyedülálló, magasabb életszínvonalon élő fővárosi fiatalok, akik a saját maguk választotta társaságban szeretnek tévézni.
A Családi pamlagosok nem restek, ha többféle tevékenységről van szó. Ők aktívan használják a tévézéssel töltött időt: főként házimunkát végeznek és beszélgetnek, interneteznek és esznek közben. Ők teszik ki a képernyőhasználók negyedét, nagyobb arányban nők vannak köztük.
A legnépesebb csoportot a Kanapékirályok teszik ki, akik ötven felettiek és kevéssé iskolázottak, és akik közül minden második passzívan fogyaszt tartalmat. A válaszadóknak egyébként mindössze kétötöde választ kapcsolgatással, egyhatoduk pedig azt kezdi nézni, ami éppen megy.
(mmonline)