HTML

MinDig TV

MinDig TV a Facebookon


Tévépiac: a helyezkedés éve

2014.02.13. 16:58 MinDigTV


A nézők szempontjából jónak ígérkezik a 2014-es év, ugyanis az RTL Klub és a TV2 azért küzd, hogy a csatornákért minél magasabb árat sajtoljon ki a kábelszolgáltatókból, a kisebb piaci szereplők számára pedig a túlélést jelentheti a vonzó műsorkínálat. Ahhoz képest, hogy meglehetősen telítettnek tűnik a magyarországi tévés piac, már most három televízió indulását harangozták be az idei évre.

Az idén a tévés piac a jövő évi előkészületekről szól majd. Alapvetően átrajzolhatja ugyanis a piacot az, hogy 2015. január elsejétől a műsorterjesztőknek fizetniük kell az RTL Klub és a TV2 továbbításáért. Utóbbi társtulajdonos-vezérigazgatója, Simon Zsolt ráadásul lapunknak elhintett egy apró, de nagyon lényeges információt. Simon ugyanis a jövő évtől 6-8 milliárd forintos többletbevételt remél attól, hogy a TV2-vel belépnek a disztribúciós piacra. Ez azért fontos, mert ebből már kalkulálható az, hogy a műsorterjesztőkre mekkora pluszköltség hárul a két nagy hazai tévés mogul döntése kapcsán.

Többletköltség

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság decemberi gyorsjelentése szerint 3,4 millió televízió-előfizető van az országban. Ez az a kör, amely nem az ingyenes MinDig Tv platformon révén, hanem valamekkora havi díj ellenében tévézik. Márpedig a 6-8 milliárd forintos elvárt árbevétel azt jelenti, hogy minden egyes előfizetésre évi 1700-2300 forint körüli extrakiadás jut majd. Azonban az RTL Klub is fizetőssé válik, ráadásul a magasabb nézettségük révén vélhetően többet kérnek, mint a TV2, így ennek az összegnek alsó hangon is a duplájával kell számolni. Ez nagyjából 4-5000 forintot, azaz havi 350-400 forintot jelent háztartásonként. Annak fényében, hogy a legolcsóbb tévés csomagok ára ezer forint körül alakul, ez nem kis többletköltség.

A műsorterjesztők előtt alapvetően három út áll: lenyelik az extraköltséget, áthárítják az előfizetőkre, vagy megspórolják a többi csatornáért fizetendő díjon. Nyilván az utóbbi kettőnek, vagy azok vegyítésének van a legnagyobb sansza. Amennyiben egy kábeltársaság tisztán a többi tévén spórolja meg ezt a havi 400 forint körüli összeget, akkor annak jó néhány csatorna áldozatául eshet. Egy-egy ismeretterjesztő adó havi listaára 50-60 forint körül mozog háztartásonként, ugyanez egy gyerekcsatornánál 40 forint körül van, a sporttelevíziók ára 100 forinttól indul, de van ennek a duplájáért is, egy pecás-nótás tévé pedig 20-30 forintba kerül. Magyarán, ha egy átlagos, 50 forintos csatornával számolunk, akkor nyolc televízió kiszórásával spórolható meg az RTL Klub és a TV2 ára.

Őszre koncentrálnak

Mindezek miatt két tendencia határozhatja meg az idei évet. Az RTL Klub és a TV2 nagyon erősen rá fog gyúrni az őszi szezonra, hogy ezáltal is növelje a tárgyalási erejét a műsorterjesztőkkel szemben. A kisebb kábelcsatornáknak pedig muszáj lesz valamilyen egyedibb tartalmat, esetleg a korábbinál jóval kedvezőbb árat kínálni. Különösen necces lehet a helyzetük a kisebb portfóliójú piaci szereplőknek. A nagyobbak kínálatából ugyanis nem olyan egyszerű egy-egy csatornát kiszórni, hiszen az árazási gyakorlatuk miatt ilyenkor emelkedik a többi televíziójuk után fizetendő díj. Tehát ha már egy kábelszolgáltató rászánja magát, hogy néhány adót kiszórjon, akkor a legegyszerűbb egy-egy tévés társaság teljes kínálatától megszabadulni.

Új versenyzők

Ahhoz képest, hogy meglehetősen telítettnek tűnik a magyarországi tévés piac, már most három televízió indulását harangozták be az idei évre. Az egyik nagy újdonság a Fox magyarországi debütálása volt februárban. Az általános szórakoztató csatorna olyan sorozatokkal indult mint a The Walking Dead, a Simpson család vagy éppen a 24 legújabb évada. A National Geographickal egy cégcsoportba tartozó televízió leginkább az AXN-nek jelenthet konkurenciát, már amennyiben sikerül megfelelő lefedettséget elérniük. Egyelőre a Telekom digitális kábel, IPTv és műholdas kínálatának családi csomagjában kap helyet a Fox.

Februárban debütál a Paramount filmcsatorna. A Viacom televíziója egyelőre csak Spanyolországban és Franciaországban működik, így globálisan hazánk lesz a harmadik ország, ahol elindul. A tartalmaik zömét a névadó Paramount Pictures filmjei adják, de más amerikai stúdiók produkcióit is bemutatják. A Viacom egyelőre csak annyit közölt, hogy az új filmcsatorna kábel-, műhold- és IPTv-platformon is elérhető lesz indulástól kezdve, de konkrét szolgáltatókat nem írtak. A második negyedévben jelentkezik új csatornával a Discovery, az ID Xtra nevű televíziójuk a nőket célozza meg „rejtélyes, borzongató és izgalmas történeteivel”. A leendő csatorna disztribúciójáról egyelőre semmit nem tudni.

Egy tévéadónak azonban búcsút kell intenünk tavasszal, ugyanis március végén befejezi a működését az Animax anime televízió. Az Animax helyi változatai Japánban és más ázsiai országokban rendkívül népszerűek, máshol viszont tartósan nem tudták megvetni a lábukat. Az elmúlt években megszűnt az Animax helyi változata Latin-Amerikában, Dél-Afrikában, Ausztráliában, Olaszországban és Portugáliában. A magyar adással együtt megszűnik a csatorna Csehországban, Szlovákiában és Romániában is. Az Animax megosztott műsoridőben még március 31-ig látható, a Minimax adása után, este nyolc és hajnali kettő között.

Heszler Róbert

A hazai tévés piac idei évéről további részleteket olvashat a Marketing&Media magazin legújabb számában.

(mmonline)


tv műsor
MinDig TV műsorújság>>>

MinDigTV.lap

Szólj hozzá!

Címkék: ősz TV2 RTL Klub MinDig TV Tévépiac

A bejegyzés trackback címe:

https://mindig-tv.blog.hu/api/trackback/id/tr945812961

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása